Home › Forums › Iseng dalam keluhuran › Kesatuan Ummah
- This topic has 2 replies, 2 voices, and was last updated 15 years, 4 months ago by Ahmad.
-
AuthorPosts
-
June 8, 2009 at 4:06 am #154255466AhmadParticipant
Dengan nama Dia ,Allah, Tuhan cinta,
Assalamualeykum warahmatullahi wabaraktuh,
Selawat dan salam ke atas Nabi cinta,RasulAllah(sawaws),keluarga cinta, Ahl bayt(as),sahabat cinta(ra) dan awliya cinta(ra),Sejak terbit cinta di hati Ahmad akan kesatuan Ummah, Ahmad mula mencari persefahamn yang boleh kita Ummat Muhammad(sawaws) yang terpecah kerna sifat egois,ujub,penting diri, sombong dan bongkak terhadap sesama saudara segama sepakati supaya kita boleh hidup seperti Ummat terdahulu yang aman dengan pemerintahan RasulAllah(sawaws) dan hanya mengenal munafik dan kafir harby sebagai tentangan besar bagi Ummat seluruhnya.
Namun, kerana lemahnya cinta kita pada Allah dan Rasul-Nya permasalahan kita menjadi semakin rumit apabila orang2 Islam sendiri memandang rendah pada Ummat islam lainya kerna ianya hasil dari kelemahan kita dalam mengenal kemunafiqan yang telah merosakkan perpaduan orang2 yang ikhlas dengan Islam walaupun lemah sehingga perpecahan yang rumit terjadi lalu tertumpahnya darah2 suci saudara muslim kita. Lihatlah bagaimana, selepas kewafatan Baginda RasulAllah(sawaws), Ummat2 yang lemah imannya boleh jatuh kedakapan perpecahan sehingga menyebabkan terbunuhnya khalifah2 kita yang Allah dan Rasul-Nya memberi mereka ganjaran besar kerana jasa mereka yang mereka taburkan untuk islam sehingga kewafatan RasulAllah(sawaws).
Di dalam ketidakmaksuman meraka, harus disedari merekalah permulaan Islam atau akar Islam yang menjadi contoh kemuliaan pada kita sehingga hari kebangkitan.Sepanjang pencarian Ahmad…Ahmad temukan banyak kekacauan yang berlaku di kalangan Ummah dan Ahmad sendiri adalah di sebabkan Ummah tidak meletakkan kebersihan hati supaya Allah dan rasul-Nya bertakhta di sanubari dan di seluruh kewujudan mereka. astaghfirullah.Bukan kerana tidak mengikuti madzhab ini atau madzhab itu,tetapi kerana tidak mengikuti Islam seluruhnya. Tidak ada sunni atau shiah tetapi hanya Islam!Bukankah itu yang di kenalkan pada barisan akar umbi Ummat pertama ketika Baginda RasulAllah(sawaws) berhempas pulas memberi pengetahuan dan peringatan mengenai kewujudan Allah rabbul izzaty?iaitu Islam?
Tak dapat di bayangkan bagaimana cintanya RasulAllah(sawaws) kepada Ummahnya,jika kita amati bagaimana saat kewafatan baginda, kerisaun jelas terbayang. Pada baginda, kitalah harta baginda yang amat berharga. Sehingga beliau berjuang berhabis-habisan menyelamatkan setiap Ummat beliau sehingga ke jurang neraka. Alangkah hinanya bila memikirkan kita meletakkan RasulAllah(sawaws) di bawah harta benda kita yang kita sayangi. Sedangkan beliau bersedih dan hiba bila mengenangkan keselamatan Ummah beliau bila mereka berpecah belah. Di mana letaknya diri kita ketika air mata RasulAllah(sawaws) berguguran kerana kerisauan yang menyelubungi baginda di sebabkan diri kita yang hina?Air mata sedih RasulAllah(sawaws) berguguran kerana kita! Oh betapa celakanya diri ini bila mengenangkan kekasih Allah bersedih kerana kecelakaan diri ini sendiri. Kkemunafiqan jelas terpampang apabila cinta pada sunnahnya dan ahl baytnya pudar dari diri ini. ya Allah..ampunkan kami.
Nota kepada saudara shiah yang mempunyai kemarahan mendalam sehingga terkeluar dari norma2 hakikat islam sebenar. Sepanjang pencarian Ahmad melalui shiah, Ahmad selalu ingin mencari mukhlsin shiah yang benar2 melihat setiap kejadian yang telah berlaku persis Imam2 yang di cintai saudara2 shiah.
Amat sedikit sekali penemuan yang Ahmad dapat, namun yang sedikit itu Amat berharga buat Ahmad supaya dapat Ahmad di masukkan ke dalam cahaya haqiqi yang di pegang oleh ahl bayt(as) melalui Allah dan rasul-Nya. Banyaknya pengaruh emosi yang Ahmad temukan di dalam Shiah sehingga menjerumuskan mereka kepada keegoan yang tinggi sehingga menghina akar umbi perjuangan Islam iaitu sahabat bertiga yang menjadi Khalifah dan juga Ummul mu2mineen 3aishah dan Ummul Mu2meneen hafsa. Kerana terlalu ingain mengatakan mereka itu adalah kebenaran, mereka tidak dapat membezakan banyak hakikat yang nyata lagi bersuluh.
Gambaran yang begitu negative di berikan terhadap para sahabat dan isteri nabi sehingga melewati batasa hukum Allah. maksud Ahmad, melewati keadilan Allah yang hanya boleh di definasikan dan di letakkan oleh Allah. Mereka meletakkan pendapat mereka melepasi pendapat Ahl bayt(as) yang mereka cintai.
Adapun mukhliseen shiah,mereka yang Ahmad temui, berjaya meletakkan para khalifah bertiga dan isteri nabi di tempat yang sepatutnya.
Hujjatul Islam Hamid Reza salarakia yang ahmad dan kawan2 interview dan beliau merupakan sebahagian Instructor of Islamic Seminary Qom berkata apabila di tanya mengenai antara sebab sunni tidak mahu bersatu dengan shiah adalah kerana perbuatan mencerca sahabat dan isteri RasulAllah(sawaws) dan beliau mendefinasikan bahawa shiah yang sebenar bukan begitu malah meletakkan dalil2 mengapa orang yang berfikiran dangkal harus menghormati dan tidak mencerca khalifah bertiga dan isteri2 nabi yang suci:
berikut adalah pertanyaa penuh.(ahmad tidak dapat terjemah ke bahasa malay dengan baik inshaAllah akan berbuat begitu nanti kalau punyai kekuatan inshaAllah):
[quote]4-There are certain conditions that make some Sunni hardly to accept unity between Shia especially when the issue of the 3 caliph is touched. Some of the Sunni labeled Shia as kufr due to some of actions performed by the people who claimed to be Shia such as cursing the the three caliphs and Prophet wife Hazrat Aisha’(ra).What are the real view of Shia Islam on the three caliphs and the wife of Prophet Muhammad(saw),Hazrat Aisha’(ra)? Is it permissible in Shia Islam’s view to curse them?
I would like to draw the attention of our readers to the fact that like other Muslims, the Shi`a have a great respect for the Companions of the Prophet, i.e. those who sincerely embraced Islam and supported the Prophet\’s mission with their lives and resources without expecting any reward or position, and who remained loyal to the Prophet in all circumstances, especially after his demise, down to the very end of their lives. The Qur\’an says:
… those who believe in him and honor him and help him, and follow the light which has been sent down with him, these are successful. (7:157)
And [as for] those who believe and do good, and believe in what has been revealed to Muhammad, and it is the very Truth from their Lord, He will remove their evil from them and improve their condition. (47:2)
Muhammad is the Messenger of God and those with him are firm of heart against the unbelievers, compassionate among themselves … To those among them who believe and do good, God has promised forgiveness and a great reward. (48:29)
The Shi\’a love the Companions of the Prophet who manifested the above-mentioned values in their lives, although there is no particular command in the Qur\’an to love them. Nor is love for them presented as a ‘recompense’ for the Prophet\’s mission or as ‘a path to one\’s Lord’ (while love for the ‘Near Ones’ – i.e. Household of the Prophet – is so. See the Qur’an: 42:23, 25:57). Admiration for faith and good deeds demands admiration in turn for all who led their lives in faithfulness to God and did good deeds, especially those pioneers who preceded others in embracing Islam and supported Islam at its most critical time.
The Qur\’an says:
Those who believed and emigrated and struggled for the sake of God with their wealth and their lives stand much higher in rank with God. Those will be the triumphant. (9:20)
Therefore, none is allowed to use bad language against the caliphs of the Prophet (s). It is worth noting that some ignorant individuals may have done the contrary, but we are not allowed to generalize this disapproved act as an approach of a school.
Here I also would like the draw the attention of the esteemed readers that the first person in the history of Islam who not only cursed a caliph of Rasulullah (s) in person, but also ordered officially all Friday prayer leaders in the scope of his reign to do so atop the pulpits, was Mu`awiyah b. Abu Sufyan, who verbally abused Ali b. Abu Talib, the Caliph of Rasulullah (s). This continued until the time of `Umar b. `Abdul-Aziz, the 8th Umayyad caliph (reigned 99-101 AH) who nullified this act and ordered the Friday prayer leader to recite a certain Qur’anic verse instead.
As for the wives of the Prophet (s), the Shia’s stance like that of other Muslims is that according to the Qur’an the wives of the Prophet (s) are all chaste and are Mothers of the Faithful (Ummahat al-Mu’minin) (33:6), therefore, they cannot remarry after the Prophet’s demise. Since they are not infallible, they are fully responsible for their acts; so, “if any of them commits – God forbid – a gross indecency, her punishment shall be doubled, and if any of them is obedient to Allah and His Apostle, and acts righteously, she will receive a twofold reward”, and that “they are asked to stay in their homes”. (33: 28-34).
Another fact is that the first woman to whom the Prophet married was Umm al-Mu’minin Khadijah. It was a successful marriage that last a quarter of a century until the sad death of that lady.
It was only after that sad event that the Prophet (s) married other women (and practiced polygamy). They were Soudah, Umm Salamah, `Ayishah, Hafsah, Zaynab bint Jahsh, Umm Habibah, Maymounah, Juwayriyah, and Safiyyah. The Prophet (s) also had two female slaves that treated with them like free wives (and not slaves). They were Mariyah Qibtiyyah (who gave birth to Ibrahim), and Rayhanah Khandafiyyah. Each of these marriages was for the sake of Allah, and in the favor of Islam.
Umm al-Mu’minin `Ayisha is among those who narrate the Hadith of Kisa (the Cloak). (Please refer to Sahih of Muslim, vol. 4. p 1883, No. 2424, (KItab Fada’il al-Sahabah, Bab Fada’il Ahlul Bayt))
Considering the above facts it can clearly concluded that it is not permissible to curse the caliphs or the wives of the Prophet (s).
[/quote]selain itu,
Ahmad temukan, dari webiste yang lain dari Mohtashemi bekas menteri Iran yang mengatakan kepada penemuramah mengenai penghinaan terhadap sahabat:
[quote]IOL: What is your personal opinion regarding some Shiites\’ cursing of the Companions?
Mohtashami: I am against cursing anyone, let alone the Companions. I regard this as prohibited.
IOL: Sheikh Shaltout (may Allah have mercy on him) issued a fatwa saying that a Sunni may perform his or her acts of worship in accordance with the Ja`fari school of thought. Do you have similar trends toward accepting the performance of acts of worship according to any other school of thought? Tell us about the efforts of rapprochement on the part of Shiites, especially in light of the issues we have raised.
Mohtashami: The highest religious reference in Iran, Imam Khamene\’i [not to be confused with Khomeini], described Lady `A\’ishah in a Friday sermon as the Mother of the Believers. He was criticized by some Shiites for this speech. However, as a supreme reference, he made a definitive statement, saying that Lady `A\’ishah is the Mother of the Believers and that no one is allowed to insult the Mother of the Believers, otherwise a death fatwa would be issued against him or her. What can they possibly do beyond that?
boleh dapat sepenuhnya di sini:[/quote]
Di dalam artcile tersebut,Mohtashemi berkata,Ketua tertinggi Iran Ayatollah AliKhameini(ha) mengisukan fatwa kematian bagi sesiapa yang cuba menghina ummul mu2mineen 3Aishah\'(ra).
dan juga fatwa Ayatollah sayyed Hussein Fadhlullah(ha) yang memfatwakan haram mela3nat sahabat dan isteri RasulAllah(sawaws) samada di khalayak ramai atau secara bersendirian.
Beliau juga banyak mempersoalkan tindakan2 dalam doa2 yang di amalkan Shiah yang di lihat sebagai tokoh tambah dan tidak datang dari sanad ahl bayt(as) yang terang yang menjurus kepada \"amalan la3nat shiah\".Sudah tentu kalau mendengar nama beliau..ada kalangan shiah sendiri yang mela3nat beliau hanya kerana beberapa isu yang beliau bangkitkan yang pada extremist shiah adalah terkeluar dari shiah kalau ianya di persoalkan. Imam Khomeini(ra) the founder of revolution juga menerima nasib yang sama apabila dasar2 beliau menjurus kepada kesatuan Ummah yang akan menidakkan amalan2 shiah yang mengikut perasaan dan nafsu.namun, apa yang Ahmad lihat tidak dapat mengadakan secara paksa terhadap orang farsi kerana takut akan pepecahan. Namun, hasilnya Ahmad teliti, dapati di lihat dengan hadirnya Ulama2 shiah yang menentang amalan yang bersimpang jauh yang di adaptasi di dalam shiah.
Sahabat2 boleh mencari di google mengenai Ayatollah Fadhlallah(ha) yang Ahmad di fahamkan beliau juga menjadi kesayangan orang sunni di Lebanon kerana sikap beliau yang terbuka dalam membetulkan pandangan shiah yang tidak benar.
Ahmad hanya mahukan kesatuan Ummah dan tidak sanggup lagi menjatuhkan air mata RasulAllah(sawaws).Marilah kita berkasih sayang sesama mukhliseen.
Ahmad ada mendengar ceramah Habib Munzir mengenai Habib Omar al-hafidz(hafidzullah) yang menjadi petunjuk rahmah bagi seorang pembenci mawlid dengan kerendahan hatinya yang mencium tangan saudara itu.
Sikap ini yang Ahmad kira kita harus contohi. Beliau sudah melewati pembersihan hati dan meneruskannya tanpa akan ada batas pengakhiran kesucian. Marilah kita sama2 menjadi seperti beliau melewati sahabat shiah yang kemarahan dan tertipu dengan emosi sendiri dan keegoan yang mengcengkam dengan meletakkan akhlaq murni rasulAllah(sawaws),ahl bayt(as) dan para sahabat yang diredhai dalam pergaulan kita degan mereka. carilah hikmah di sebalik kejadian yang berlaku kerana semua yang berlaku, telah berlaku dengan izin Allah seadaanya.Mungkin agak susah namun, mari kita cari pencinta2 kesatuan Ummah dikalangan shiah yang ikhlas dengan perjuangan mereka adalah ahl bayt(as) yang sebenar dan bergabunglah dengan kasih sayang dnegan mereka. Carilah kebijaksanaan. InshaAllah.
Ahmad mohon pembetulan jika Ahmad tersalah.
Ahmad hanya cintakan Ummah dan mahu cintakan Ummah seperti rasulAllah(sawaws) walaupun Ahmad ini hina dan penuh kedukaan bagi baginda rasulAllah(sawaws) kerna akhlaq Ahmad yang masih buruk dan amalan2 sunnah beginda yang masih Ahmad tidak dapat usahakan dengan ikhlas.
moga2 Allah mengampunkan kita dan merahmati kita dengan taubat yang ikhlas di hati
InshaAllahdengan doa,
Ahmad313June 8, 2009 at 5:06 am #154255468Munzir AlmusawaParticipantAlhamdulillah..
terimakasih saudara ahmad yg tercinta, semoga dalam keluhuran selalu.
dalam menghukumi syiah, Guru Mulia kita tidak senang mengkafirkan mereka, kita patut mengatakan Dhalim dan sesat bagi mereka yg membenci sahabat Rasul saw, apakah mereka mengaku syiah atau tidak mengaku syiah,
siapapun muslim yg mencaci para sahabat Nabi saw maka ia telah berbuat dhalim dan menghina Rasul saw.
namun kebatilan yg mereka perbuatpun, bukan untuk dimusuhi dan diperangi, tapi dirangkul dan diajak kembali kepada keluhuran, dan tidak pula kita biarkan mereka dalam kesalahan,
demikian ringkasnya cara kita menangani kasus permusuhan sunnah syiah ini.
salam rindu.
June 15, 2009 at 8:06 pm #154255505AhmadParticipantBismihi ta3ala,
selawat dan salam ke atas RasulAllah(sawaws) dan ahli keluarganya(as) dan para sahabat yang di muliakan(ra)
Salamualeykum wr wb,
Semoga rahmat allah selalu meliputi sanubari habib ..dan semua inshaAllah..
ia habib..oleh kerana itu saya merasa begitu sejuk hati apabila berlaku kemunculan Habib Omar Al-hafidz.
ternyata beliaulah perjalanan yang saya cari untuk selamat id dunai dan di akherat.
Moga allah memberi kedudukan yang terpuji bagi beliau.
semoga berbahagia,
dengan doa
Ahmad313. -
AuthorPosts
- The forum ‘Iseng dalam keluhuran’ is closed to new topics and replies.